Serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Są one wykorzystywane w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu i tworzenia statystyk. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień dot. przechowywania plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies na Twoim komputerze. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Plików Cookies
x
Urząd Miasta Zielona Góra Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Miasta Zielona Góra
ul. Podgórna 22
65-424 Zielona Góra
e-mail:

tel.: 68 45 64 100
fax: 68 45 64 155
Newsletter
Uruchom Czytanie Strony
piątek, 22 września 2017 r.

Miasto Zielona Góra jest wspólnotą samorządową osób zamieszkujących na jego terenie.

Miasto wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym jako gmina o statusie miejskim, jak również zadania powiatu jako powiat grodzki (miasto na prawach powiatu).

 

WIRTUALNY SPACER PO ZIELONEJ GÓRZE

Zadania Miasta- gminy o statusie miejskim

  • do zakresu działania miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów;
  • do zadań własnych miasta należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców miasta, zwłaszcza wykonywanie zadań użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych;
  • w szczególności zadania własne obejmują sprawy:
    • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
    • miejskich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
    • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
    • lokalnego transportu zbiorowego;
    • ochrony zdrowia;
    • pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
    • miejskiego budownictwa mieszkaniowego;
    • edukacji publicznej w zakresie szkół podstawowych i gimnazjów;
    • kultury, w tym bibliotek miejskich i innych placówek upowszechniania kultury;
    • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
    • targowisk i hal targowych;
    • zieleni miejskich i zadrzewień;
    • cmentarzy miejskich;
    • porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania miejskiego magazynu przeciwpowodziowego;
    • utrzymania miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
    • polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
    • wspierania i upowszechniania idei samorządowej;
    • promocji miasta;
    • współpracy z organizacjami pozarządowymi;
    • współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
  • ustawy określają, które z zadań własnych mają charakter obowiązkowy;
  • miasto ma obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów, jeśli nakazują to ustawy;
  • zadania z zakresu administracji rządowej miasto może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji;
  • miasto może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego;
  • wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
Dodano: 2007-06-30